Translate

viernes, junio 29, 2007

La botiga dels errors...





La botiga dels errors.


Va ser un èxit mundial, només comparable a... A quan els Beattles van venir a la Monumental... Jejejejejej!


La veritat, no ens ho esperàvem que amb una cosa tan senzilla surtís la gent tan contenta. Ens tocaven, ens demanaven autògrafs, ens donaven la mà, es feien fotos amb nosaltres, ens arrancaven troços dels vestits...


La botiga dels errors, és un conte sobre l'antic comerç vilanoví i de com els usos i costums han canviat avui dia, i de com seria impossible entendre's si es produís una trobada entre gent d'un temps i de l'altre.


El conte està explicat en format teatral, amb una primera part de contacontes a càrrec de la Fetillera, una servidora. Aquesta paranoia, havia de ser creació meva. I perquè s'acabi d'entendre deixo aquí mateix el discurs d'aquesta fabulosa Fetillera, a qui algú va arribar a agafar por.

La botiga dels errors va ser representada el 8 de maig de 2007, a la UPC de Vilanova i la Geltrú, dins l'acte de presentació del llibre "Fes-me'n cinc cèntims", del programa "La Memòria del Futur". La Sala d'Actes estava plena de gom a gom.


La botiga dels errors

Breu locució inicial a càrrec de la Fetillera

Fetillera:

Bona tarda! Algú de vostès seria tan amable d’indicar-me on hi ha un colmado per aquí a la vora... És que mirin, hauria de menester un cabdell de fil de fer punta de coixí, beta per remiendo, xarop de pal per la canalla, elixir del créixer pèls pel Paco, unes unces de fuet i un petricó d’oli.
Però què passa? Que jo sempre vaig al colmado de l’Anton, la Paquita i la Remeï, i avui dec estar ximpleta que no el trobo...
No serà com diu la meva poma que tot ho xerra... Que s’ha quedat suspès en la nit del temps?
Penjat en un punt imprecís de l’espai on el temps no passa i tant aviat és present com passat.
Un espai que li diem memòria... La nostra memòria... I què en fem si la memòria va a parar a les nostres mans?
Jo ho s’ho diré... Meravelles!
Us imagineu, que ara truquessin a la porta i fos...? No, millor encara... Us imagineu que gent d’èpoques diferents es trobés d’alguna manera inexplicable, creieu que s’entendrien...
Jo... Crec que el millor serà que ho veiem, sí, a la manera d’aquest invent infernal que li dieu cinema. Jo! Us ho puc ensenyar! Jo ho puc fer, perquè jo! Sóc una fetillera MOLT poderosa! Vigileu de no emprenyar-me i no us passarà res!
I ara, us deixo amb aquesta cosa que tant us agrada dels anuncis... Quins gustos que teniu la gent d’avui!


martes, junio 26, 2007

Twelve! Empieza la función!

Antes dramaturga que escritora. Pero la escritura acaba donde empieza la interpretación y la interpretación donde la escritura. Ying-Yang. En constante movimiento. ¡Y me gusta!La naturaleza del propio ser cuesta mucho de ser comprendida por uno mismo. Pero cuando esto sucede acceptarse no cuesta nada. Por eso la frase de Sócrates "Cónocete a ti mismo" debería ser el título de una canción insignia de la adolescencia.... Cuando te conoces a ti mismo, todo fluye...En aquella época de los 76 empecé a escribir seriamente, pequeños relatos y dramas, que luego presentaba ante mi hermano, oyente, espectador y cómplice, y después, ocasionalmente ante mis padres, sobre todo en Navidad, donde presenciar una función era acto obligado en Noche Buena.Desde lo 6, 7 años solía escribir guiones para que los interpretaran los actores de mi propia compañía teatral (la primera que tuve), muñecas de papel con un fastuoso vestuario que representaban en una caja de zapatos que poseía grandes decorados. Todo fabricado por mi. Mi madre se lo enseñaba orgullosa y sorprendida a las amigas.Debió ser por esa época que empecé a decir que yo me dedicaría al teatro y a la danza.En la Escola Montserrat, que siempre llevaré en el corazón, las profesoras me animaban mucho, decían que tenía alma de artista, incluso convocaron una reunión con mis padres para encaminar mis pasos.Fue en 1971 que hice mi primera interpretación en "Els Pastorets", de la Escuela. Hacía de Pastora y sólo tenía una frase. Pero se ve que impresionó. Y a mi me impresionó lo que dijo la señorita Rosa: "Eres una actriz nata". Por su tono admirado sabía que era algo bueno, pero no entendía qué queria decir "nata". Así que lo pregunté en casa temiendo que la respuesta fuese algo relacionado con los pasteles. Pero no. La repuesta me tranquilizó del todo.Sobre los 10 años empecé a pedir aprender piano.Y a los 12 a la matraca se unió hacer teatro.Como nada de esto se producía me aislé más en la lectura que siempre me había acompañado desde que tengo uso de razón, en el cine y en la escritura. Como no podía tenerlos, creaba los universos en los que yo quería vivir. Como en aquella huida nadie me perseguía, era más que divertido, placentero y la fantasía no tenía límite. Demiurgo del propio universo en el que estás a salvo de toda hostilidad, de la incomprensión. Es el refugio. Así empieza todo.

(Posted in Litter Selenaia, April 19, 2006)

Isabel

Escribo desde que tengo uso de razón.Al mismo tiempo que empecé a escribir y a leer fueron fluyendo todas las ficciones... Mis mundos, a mi medida y en los que me refugiaba.Siempre estaba metida dentro de un libro o dentro de un bolígrafo y un papel...De mi decían que era una niña rara, que iba de la extroversión a la introversión como el día va de la noche a la mañana.En realidad era y soy una gran tímida, y dependiendo del ambiente me escondía o salía con toda la energía. Dicen que siempre llevaba la voz cantante entre los otros niños.Recuerdo con un cariño muy especial el primer cuento. Escrito a los 6 años. No se conserva el texto y me da mucha pena porque estaba escrito a lápiz y seguramente que con muy mala letra.Lo recuerdo por la gran sensación que causó en unos tíos míos, que enseguida dijeron que a esa niña hay que cuidarle la escritura que llegará lejos.De momento he llegado a los cuarenta y un... Pero resultó tan estimulante todo ese cariño que jamás lo he olvidado.El cuento se titulaba:"El Cangurito feliz". Y explicaba la historia de un joven canguro que se ausentó del lugar del bosque en el que vivía porque mamá canguro lo había reñido. Entonces empezó a llover y cada vez más, hasta que buscó refugio en una cueva. Cuando la lluvia cesó salió del refugio y se dio cuenta de que se había perdido. Él creía que no le querían, pero en realidad todo el mundo le estaba buscando. Estaba muy asustado y comprendió que nunca debía haberse marchado. Entonces oyó unas voces y vio que eran los suyos que le habían encontrado. Cuando vio a su mamá saltó hasta ella aliviado y feliz porque su corazón supo que sí era amado.
(Posted in Litter Selenaia April 05, 2006)

Selenaia



...Selenaia es Luz de Luna... Del griego Selene (Luna)
Seudónimo bajo el que me escondo literariamente en muchas ocasiones, e incluso, teatralmente.
"Cuando sale la Luna llena la Noche se vuelve gitana..." De Pleniluni. Estrenada y representada en 2004 por KathArsis TheAtre. (My text).
...La Luna, mi compañera...
Como a un lobo solitario me reconforta.


Una constante en mi trabajo.


(Posted in Litter Selenaia March 30, 2006)





martes, junio 12, 2007

Mequinensa


Mequinensa
Recorrent viaranys, caminols i camins que van cap a les estrelles...
Viatge literari i emocional.
No hi havia estat mai, i em semblava que sí...
... Què amaguen les aigues de l'Ebre i el Cinca a banda del impàvid silur...?
Les calaveres atònites, l'estremida memòria, la baixada dels Sants...
Jesus Senyor de Moncada i Lletres Daurades!
Aquesta passejada és un bell romanç que canten les dones sabies, els homes prudents i els nens xiuxiugen amb la pilota arran de pared.
Lo Romanç de Mequinensa
Lo romanç de Mequinensa

Música i llegenda, literatura i un passat molt present, tot barrejat amb l’hospitalitat aragonesa, sempre insuperable, van donar com a resultat una explosiva i alhora malenconiosa melodia emocional que serà ja, molt difícil d’esborrar mai. Empremta esculpida a consciència amb les màgiques eines de l’amistat, la generositat, la saviesa, la música i la cultura gastronòmica i artística.
Va ser aquest dissabte 28 d’abril que el nom de Vilanova i la Geltrú, altre cop portat ben a munt amb l’estendard de la feina ben feta en qüestió de cultura, va brillar gràcies a la música coral. La Moixaina, agrupació coral vilanovina destrament dirigida per l’Alexandre Urpí, va viatjar fins a Mequinensa amb un autocar ple de cantaires jolius a l’espera del concert que s’havia d’oferir amb motiu del XXè Aniversari de l’Agrupació Coral de Mequinensa.
Mequinensa és un poble de la Franja encantat en el temps i suspès en la nostra ment a mode de encisador fantasma gràcies al rescat continu del seu il·lustre escriptor, Jesús Moncada, que retratà com ningú els usos i costums, el tarannà i el transcórrer de l’existència d’un poble i d’un riu que es confonen en sa vida paral·lela. Fins que el poble deixa d’existir allà per l’any 71 convertit en el pantà de Ribagorça i reencarnat a l’altre vessant de la vall en forma de nucli modern. El poble nou, encara porta imprès el vell a l’esguard malenconiós dels seus habitants, i uns carrers amb nom de lletra ens diuen que la gent vol mirar endavant malgrat el seu cor quedés enrera.
El català de la Franja, que es parla en terres d’Aragó, va més enllà de la llengua perquè és un nexe natural entre veïns units per costums i tradicions. Però sense dubte qui va brillar en aquesta jornada va ser el llenguatge més perfecte que existeix, com deia Wagner... La Música! Aquesta, no té fronteres i sempre es fa entendre, unint els cors en un encanteri indestructible. Elogiar, per tant, els representants municipals mequinensans i les autoritats d’aquest poble que van ser-hi permanentment al costat dels cantaires es quedar-se curt. Només faltaria felicitar una discreta artífex del fet, mequinensana enyorada i vilanovina estimada, Fina Guardiola, cantaire benvolguda. Gràcies per permetre’ns entrar en un passatge de lo romanç de Mequinensa.
Publicat al Diari de Vilanova. 4 de maig de 2007. El Mirall.