Translate

martes, enero 29, 2008

Paideia. El Taller d'Escriptura Creativa.

Deu anys d'escriptura creativa donen per molt!
En aquets deu anys molta és la gent que ha passat per les meves mans de profe, que els agradava dir a ells... Diuen que han aprés molt, que era una experiència meravellosa, però sense dubte qui també ha aprés he estat jo.

Foto. L'última promoció d'escriptores/ors del TEC. En primer terme començant per la dreta: Isabel Victòrio, Cristina Santinyà. Glòria Lòpez. Isabel Gràcia. Isabel Laso. Dana. Sr. Enric Harris. Rosario Ramos fent la foto. Novembre 2007.
He aprés de la bondat i qualitat humanes en viu i en directe més que de cap tractat, he aprés de com s'allibera la timidesa encapçalant amb força una intel·ligència vital.

En deu anys, molta és la gent que ha passat pel taller i molt el que han aportat amb els seus encerts i desatins, literaris i vitals. I molt és el que jo m'he enriquit. No esperava trobar tant. I aquesta experiència em va madurar.

El Taller d'Escriptura Creativa de l'Escola d'Adults Teresa Mañé estava basat en, el que a mi em sembla que són, dos punts imprescindibles per l'evolució de l'alumne o tallerista: L'estímul personal i literari, i la deshinibició a l'hora de la creativitat. Dos eines fonamentals per l'escriptor. I va donar resultat. De cada promoció va sortir gent publicant a revistes, diaris, mitjans de comunicació, i amb editorials, guanyant concursos, o coronant estudis degut a l'apetència de saber. Tothom, sempre, va se capaç de culminar els objectius dels cursos amb treballs de consideració i qualitat. Tothom va ser capaç d'ordenar les seves idees amb sentit i bellesa. Tothom va ser capaç de comunicar alguna cosa.
El Taller va funcionar de 1996 a 2006.
Aleshores vaig considerar culminada la meva etapa com a ensenyant i vaig orientar-me cap a altres objectius professionals.
No obstant, tinc la joia i la satisfacció de dir que com a cirera dolça i fonamental de tota aquesta andança ha quedat una profunda, entranyable i deliciosa amistat amb les talleristes que es van resistir a abandonar el taller des de que el van descobrir.
Ara ens trobem l'últim divendres de cada més, inexcusablement, amb el pretext de la Literatura. Ens trobem, xarrem, sopem, llegim, arreglem el món, discutim del sexe dels àngels, i ens permetem viure envoltades del nostre propi món, sense que ens importi res més. L'amistat ho pot tot. I aquesta resistència està formada per: Isa G., Cris, Isabel V., Rosario, Carmela, Glòria, Teresa i jo mateixa. A totes elles la meva abraçada agraïda. Deliciosos moments. Delicioses amigues. Les Litter Nenes... Temibles.

Però d'aquest taller sense dubte van sortir altres coses molt importants per la meva trajectòria. Com ara els seminaris, que sense voler em van portar a donar voltes per un circuit de conferències i tallers i presentacions literàries i la conducció de clubs de lectura...
Aquets tallers m'importen molt perquè a banda de l'estudi dels personatges, hi ha una passió desbordant.
. "Federico García Lorca. Los ojos oscuros de la Luna".
. "Oscar Wilde".
." Bogeria i Creació".
. "L'última frontera... On es creuen les realitats".

A més d'ells, jo mateixa sóc la creadora també del mètode pedagògic d'aquest taller que si algun dia recopilés, titularia: "Cor i ploma".

Tanmateix queda un gran pòsit vessat per l'esforç creatiu dels talleristes que em seguien més enllà de qualsevol raoament lògic, en forma d'esdeveniments culturals exposats davant de l'escola, familiars, amics, i públic en general, en la bella Setmana Cultural de Sant Jordi, Jocs Florals, Recitals de Poesia i Música, "La Ciudad de los Libros", "La Sirena", Representacions Teatrals". Jo ho tirava endavant i l il·lusió feia la resta.

El punt culminant va ser el relat conjunt de "La Cambra", dins del volum "La Màscara Nua". Finalista del Concurs de Relats Eròtics de l'Agrupació de Balls Populars. Cossetània Edicions 2006. I on es troba recollit també "La Residència" de Joana Márquez, que va obtenir l'accèsit d'aquella edició. A qui faig des d'aquí una clucada d'ull molt especial, com a escriptora d'eficàcia indiscutible i amiga que estimo.
http://www.cossetania.com/mostrar_producte.php?prod=518

L'Escola d'Adults Teresa Mañé, una gran escola per la gran gent.
http://www.xtec.es/centres/a8057163/

I el seu director, Antonio Ramírez... Un home per a l'eternitat. Gran amic i exemplar persona d'intel·ligència clarivident.

No hay comentarios: